-
Vesilaskutus alkaa, kun kiinteistö on liitetty vesihuoltoverkostoon ja vesimittari on asennettu. Kun valmiiseen kiinteistöön on muutettu, asiakkaan tulee päivittää laskutustiedot sekä ilmoittaa vesimittarin lukema vuosikulutusarviota varten Tampereen Veden asiakaspalveluun.
Lähetämme laskut ensisijaisesti e-laskuna ja suoramaksuna henkilöasiakkaille ja verkkolaskuna yritysasiakkaille. Lähetämme yhä myös paperilaskuja tarvittaessa.
Huom. Tampereen Veden vesilaskuja ei voi maksaa enää Frenckellin kassapalveluihin, vaan ne on maksettava suoraan pankkiin.
-
Suosittelemme ottamaan käyttöön ympäristöystävällisen e-laskun. E-laskutilaus täytyy tehdä omassa verkkopankissasi.
Tilaa e-lasku omassa verkkopankissasi näin:
- Ota esiin meiltä saamasi lasku. Etsi omasta verkkopankistasi toiminto, jonka kautta voit tilata uusia e-laskuja.
- Valitse laskuttajaksi ”Tampereen Vesi Oy” ja tilattavaksi e-laskuksi vesilasku.
- Käytä viitenumeroa, jonka löydät laskun tilisiirto-osasta. Vesilaskun viite alkaa numerolla 29.
- Valitse, haluatko hyväksyä jokaisen laskun erikseen vai menevätkö laskut automaattisesti maksuun eräpäivänä.
- Tarkista tiedot ja tallenna. Seuraava lasku saattaa tulla vielä paperisena, mutta sen jälkeen saat e-laskusi suoraan verkkopankkiin.
E-lasku on helppo ja turvallinen tapa laskujen vastaanottamiseen. Laskusi tiedot näkyvät verkkopankissa, joten sinun ei tarvitse kuin tarkistaa ja vahvistaa lasku, jos et valinnut automaattista maksamista.
Suoramaksu
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia, voit halutessasi tehdä pankin kanssa suoramaksusopimuksen. Suoramaksussa pankki hoitaa laskun maksun eräpäivänä maksaja-asiakkaan tililtä. Suoramaksun käyttöönotosta on sovittava erikseen pankin kanssa.
E-laskun ja suoramaksutilauksen päättäminen
Tampereen Vesi ei voi lopettaa asiakkaan puolesta e-laskutilausta eikä suoramaksua, vaan asiakkaan tulee olla itse yhteydessä pankkiinsa sopimuksen päättämiseksi.
-
Tilinumeromme on muuttunut. Jos haluat käyttää maksupohjaa maksaessasi Tampereen Veden laskuja, tallenna siihen Tampereen Vesi Oy:n tilinumero FI44 1730 3000 0130 93 (Nordea). Väärällä tilinumerolla tuleva suoritus aiheuttaa viivästystä maksusuoritukseen, koska sitä joudutaan selvittämään. Käytäthän maksaessasi myös aina laskulta löytyvää viitenumeroa.
Tampereen Vesi Oy:n pankkiyhteystiedot Nordeassa ovat: IBAN FI44 1730 3000 0130 93, BIC NDEAFIHH
-
Käytössämme on nykyään yhtenä laskutusvaihtoehtona suosittu sähköpostilasku. Sähköpostilaskun saat käyttöösi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteeseen vesi.asiakaspalvelu@tampere.fi.
-
Vesilasku koostuu perusmaksuista ja käyttömaksuista. Vesilaskussa on omina riveinään:
- veden ja jäteveden perusmaksut
- veden ja jäteveden käyttömaksut
Käyttömaksu perustuu kiinteistössä käytettävään veden kulutukseen. Perusmaksu on kiinteistökohtainen kuukausittain perittävä kiinteä maksu, joka perustuu kiinteistön vesimittarin kokoon. Perusmaksulla katetaan vesihuoltoverkoston käytöstä ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset.
Lisäksi laskulla saatetaan veloittaa kiinteähintainen kuukausivuokra taloautomaatioon kytkettävän mittarista, jos asiakas on sellaisen Tampereen Vedeltä tilannut. Laitteen vuokra määräytyy mittarin koon perusteella.
-
Jos tasauslaskusta muodostuu hyvitettävää tai vesilasku on maksettu kahteen kertaan, rahan palautuksesta asiakkaan tilille vastaa Ropo. Rahan palautusta varten, olethan yhteydessä Ropon asiakaspalveluun, tai ilmoita tilinumerosi MyRopon kautta.
-
Tampereen hulevesilaskutukseen liittyvät asiat hoitaa Monetra Pirkanmaa Oy.
laskutus.pirkanmaa@monetra.fi
puh. 040 1469931
Pirkkalan hulevesilaskutukseen liittyvät asiat löytyvät Pirkkalan kunnan sivuilta
-
Muutokset laskutustiedoissa
Lähetämme vesilaskut ja vesimittarin luentapyynnöt asiakkaan ilmoittamaan postiosoitteeseen. Ilmoita osoitteenmuutoksista asiakaspalveluumme esimerkiksi tilanteessa, jolloin isännöitsijä tai tilitoimisto vaihtuu. Näin pystymme toimittamaan laskun tai vesimittarin itseluentakortin oikealle henkilölle tai taholle.
Omistajan vaihtuminen
Kiinteistön omistajan vaihtuessa, liittymä- ja käyttösopimus tehdään kirjallisesti uuden omistajan (ei vuokralaisen) kanssa.
Edellinen omistaja
Ilmoitathan meille uuden osoitteesi loppulaskua varten sekä vesimittarin lukeman kiinteistön hallinnanmuutospäivältä.
Ilmoituksen voit tehdä sähköisellä lomakkeella
Uusi omistaja
Sopimuksen tekemistä varten tarvitsemme kaikkien omistajien nimet, henkilötunnukset sekä vesimittarin lukeman kiinteistön hallinnanmuutospäivältä.
Ilmoituksen voit tehdä sähköisellä lomakkeella
Osakehuoneiston (rivi- ja kerrostaloasunnot) omistajanvaihdoksia ei ilmoiteta Tampereen Vedelle, koska sopimuskumppanimme on taloyhtiö.
Vuokralainen
Sopimuksen tekemistä varten tarvitsemme kopion voimassa olevasta vuokrasopimuksesta sekä vesimittarin lukeman vuokrasopimuksen alkamispäivältä.
- Yritykset voivat ilmoittaa tietonsa tällä vuokralaisen sähköisellä lomakkeella
- Yksityishenkilöt voivat ilmoittaa tietonsa tällä vuokralaisen sähköisellä lomakkeella
-
Maksamattomat laskut saattavat johtaa palvelun keskeytykseen, eli veden katkaisuun.
Katkaisut suoritetaan arkipäivisin. Veden katkaisun jälkeen pyrimme kytkemään palvelun käyttöön mahdollisimman pian avointen laskujen maksun jälkeen.
- Nopein tapa on maksaa avoimet laskut suoraan MyRopon kautta. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä Ropon asiakaspalveluun
- Avoimet laskut muuttuvat heti suoritetuiksi palvelussa. Suorituksen ja yhteydenoton jälkeen Ropon asiakaspalvelu on yhteydessä Tampereen Veteen veden kytkennästä.
- Mikäli tarvitset apua maksujärjestelyissä, ole suoraan yhteydessä Ropon asiakaspalveluun
o Maksujärjestelyiden jälkeen Ropo on yhteydessä Tampereen Veteen kytkentäasioista
Hinnat
- Katkaisu ja kytkennät suoritetaan hinnaston mukaisilla maksuilla ja näistä lähetetään erillinen lasku.
- Kytkennät ja suoritetaan arkisin ma-to klo 7-15.30 välillä.
- Perjantaisin kytkennät suoritetaan 7-13.30 välillä.
- Työajan ulkopuolella tapahtuvasta asiakkaan kanssa erikseen sovitusta kytkennästä veloitetaan varallaololisä.
- Nopein tapa on maksaa avoimet laskut suoraan MyRopon kautta. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä Ropon asiakaspalveluun
Laskujen maksukehoitukset ja perintä 3.2.2025 alkaen
-
3.2.2025 alkaen Ropon maksuneuvonta auttaa maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä asioissa. Uusi yhteistyökumppanimme on tuonut mukanaan muutoksia palveluihimme.
Huomioittehan myös laskuilla muuttuneen maksamisen tilinumeron.
Laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä sinua auttaa edelleen Tampereen Veden asiakaspalvelu.
Tampereen Veden laskujen perintä on ollut Revire Perintä Oy:n hoidossa 30.11.2024 saakka. Siirtyneet toimeksiannot hoidetaan loppuun asti yhteistyössä Reviren kanssa. Uusien erääntyneiden laskujen osalta kumppaninamme toimii Ropo.
-
3.2.2025 alkaen Ropon asiakaspalvelu auttaa asiakkaitamme myöhästyneisiin maksuihin ja maksujärjestelyihin liittyvissä asioissa.
Nopeimmin hoidat myöhästyneen maksun kuntoon MyRopo-palvelussa, jossa voit tarkistaa maksumuistutuksen ja maksuvalvontakirjeen tiedot sekä maksaa avoimen summan, siirtää eräpäivää tai tehdä perintään ehtineelle laskulle maksusuunnitelman. Voit myös ilmoittaa tilinumerosi liikamaksun palautusta varten ja valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolestasi. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.
Henkilökohtaista palvelua ja maksuneuvontaa saat MyRopon chatissa ja viestikeskuksessa sekä puhelimitse numerosta 09 4246 1389 (3.2.2025 alkaen). Oikeat yhteystiedot löydät aina maksumuistutuksen tai maksuvalvontakirjeen yhteystiedoista.
-
3.2.2025 alkaen MyRopossa hoidat helposti kaikki laskuihin, maksumuistutuksiin ja perintään liittyvät asiat itsellesi sopivana ajankohtana. MyRopo palvelee 24/7.
Voit maksaa laskuja, tarkastella avoimia ja maksettuja laskuja sekä maksuvalvontakirjeitä, siirtää eräpäivää tai jakaa maksun osiin. Lisäksi voit ilmoittaa tilinumerosi liikamaksun palautusta varten tai valtuuttaa toisen hoitamaan asiat puolestasi.
Henkilötiedoillasi löytyvät avoimet laskut listautuvat aloitusnäkymään, josta voit helposti navigoida haluamasi laskun tietoihin. Klikkaamalla laskun auki, näet mitä toimenpiteitä voit laskulle itse tehdä.
Palvelussa toimii myös Online-asiakaspalvelu, jonka tavoittaa Ropon asiakaspalvelun aukioloaikoina.
Kirjaudu palveluun Ropon verkkosivuilla: https://myropo.fi
-
Tampereen Vesi lähettää yksityisasiakkaille 3.2.2025 alkaen myös tekstiviestimuistutuksia erääntyneistä laskuista. Muistutus toimitetaan asiakastiedoissamme olevaan puhelinnumeroon laskun erääntymisen jälkeen, jotta asiakkaalla on mahdollisuus välttyä maksumuistutuskuluilta. Mikäli tekstiviestimuistutukseen ei reagoida, lähtee laskusta normaali maksumuistutus.
Mikäli epäilet, että yhteystietosi eivät ole ajan tasalla, voit ilmoittaa muutoksista Tampereen Vedelle osoitteeseen vesi.asiakaspalvelu@tampere.fi
Viestin lähettäjänä on TREVesi ja viestin sisältönä:
”Hei! Oletko huomannut, että vesilaskusi 123456789 on erääntynyt? Maksamalla laskun heti, vältyt muistutuskuluilta. Ystävällisin terveisin Tampereen Vesi”Huom! Viesti ei koskaan sisällä linkkejä tai pankkiyhteystietoja
-
Otamme 3.2.2025 käyttöön sähköiset maksumuistutukset, jotka tarjoavat asiakkaillemme useita etuja. Jos laskusi maksu unohtuu, saat siitä kätevästi ilmoituksen samassa kanavassa, jossa olet saanut alkuperäisen laskunkin. Sähköiset muistutukset ovat käytössä e-laskuissa, verkkolaskuissa, sähköpostilaskuissa ja Kivra-laskuissa.
Sähköinen muistutus on kätevä tapa varmistaa, ettei maksamaton lasku jää huomaamatta. Muistutus toimitetaan perille paperista kirjettä nopeammin, antaen mahdollisuuden reagoida maksamattomaan laskuun välittömästi. Sähköinen muistutus on myös ympäristöystävällinen vaihtoehto ja auttaa vähentämään virheitä, kun tietoja ei tarvitse syöttää käsin.
Toivomme, että sähköinen muistuttaminen tekee maksamisestasi entistäkin sujuvampaa ja helpompaa. Jos sinulla on kysyttävää myöhästyneisiin maksuihin tai maksujärjestelyihin liittyen, otathan yhteyttä Ropon asiakaspalveluun.
Yhteystiedot
-
Asioi verkossa
https://myropo.fi
Laskut ja maksuasiat yhdessä osoitteessa 24/7Asioi Chatissa
Ropon ChatBot 24/7
Chat-asiakaspalvelijat: ma-pe klo 8–18 (kuluttajat) ja klo 8–17 (yritykset).Soita Ropolle
Oikean puhelinnumeron löydät aina laskun, maksumuistutuksen tai perintäkirjeen yhteystiedoista.Laskun sisältöön, sopimukseen, laskutuskauteen tai vielä saapumattomaan laskuun liittyvissä asioissa, olethan yhteydessä Tampereen Veden asiakaspalveluun.
Kuluttajat
Maksuneuvonta: ma-pe klo 8–20 (laskuihin liittyvät asiat)
Maksuvalvonta: ma-pe klo 8–18 (muistutus- ja perintäkirjeisiin liittyvät asiat)
09 4246 1389Yritykset
Maksuneuvonta ja -valvonta: ma-pe klo 8–17
09 4246 1389 / yritysasiakkaat@ropo.com -
Vesilaskun sisältöön ja sopimuksiin liittyvät asiat
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse tai puhelimitse.
Sähköposti: vesi.asiakaspalvelu@tampere.fi
Puhelinpalvelumme numerossa 03 5656 3600 on avoinna:
ma – ke 12.00-15.00
to – pe 9.00-11.30Palvelemme myös ajanvarauksella Viinikankadun toimipisteellämme. Ajan voit varata sähköpostitse tai soittamalla.
Huom. Vesisopimukset tilataan sähköisellä lomakkeella Ohjeet ja lomakkeet -sivulta.
Maksamiseen liittyvissä asioissa auttaa yhteistyökumppanimme Ropo
Liitoskohtalausunnot, vesi-ja viemärijohtokartat, sprinklerisopimukset
Sähköposti: vesi.karttapalvelu@tampere.fi
Puhelimitse ma-pe 8.30-14.00
040 806 2747Työtilaukset, tonttiliittymät
Tähän numeroon ei tiedusteluja liitoskohtalausunnoista.
Puhelimitse ma-to 7.00-15.30, pe 7.00-13.45
040 513 0842